مستروالپست, والپست

الزامات و جزئیات اجرای نصب وال‌پست

1. اتصال لبه قائم دیوارها به ستون‌ها و دیوارهای برشی ساختمان یا هر عضو قائم سازه‌ای دیگر در سازه باید به‌گونه‌ای باشد که ممانعتی در برابر دریفت نسبی ساختمان ایجاد نکند.

2. تمامی قطعات وال‌پست، میلگرد بستر و گیره می‌بایست از جنس فولاد گالوانیزه یا روکش ضدزنگ باشد (ضخامت ورق 2 میلی‌متر فولاد ST-37 و ضخامت میلگرد حداقل نمره 4 باشد)

3. در محل اتصال دیوار به اعضای قائم سازه (ستون و دیوار برشی) می‌بایست به ازای هر متر ارتفاع طبقه توسط یک وال‌پست منقطع به طول 40 سانتی‌متر جدا گردد. بدین معنا که برای ارتفاع 3 متر در هر طبقه 3 عدد وال‌پست برای جداسازی دیوار از ستون کفایت می‌کند.

4. در محل اتصال دیوار به زیر تیر می‌بایست توسط وال‌پست منقطع سقفی 20 سانتی‌متری به فواصل 75 سانتی‌متر جداسازی انجام گردد. همچنین می‌توان از وال‌پست منقطع سقفی به طول 40 سانتی‌متر با فواصل بیشتر نیز استفاده کرد.

5. در دیوارهای با طول بیشتر از 4 متر باید از وادار میانی H جهت مهار خارج‌ازصفحه دیوار و در دیوارهای با ارتفاع بیش از 3.5 متر باید با استفاده از کلاف افقی H استفاده نمود.

6. در محل تلاقی دیوارهای پیرامونی و دیوارهای داخلی به شکل T می‌بایست از یکدیگر جداسازی شوند که این امر توسط وادار انتهای و یا بست رادیکالی دوطرفه امکان‌پذیر است که بست‌های رادیکالی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

7. نصب تمامی وال‌پست‌ها باید به روش رول‌بولت یا پیچ و رول‌پلاک توسط حداقل 2 پیچ و رول‌پلاک نمره 6 یا 8 به طول مهاری 5 سانتی‌متر به دیوار متصل گردد. (استفاده از تفنگ‌های میخ‌کوب ممنوع می‌باشد.)

8. شاغول بودن و هم‌راستایی افقی وال‌پست‌ها در هر طبقه باید توسط ریسمان کشی کنترل شود. فاصله بین دیوار تا ستون به فاصله 0.01 ارتفاع طبقه (معمولاً حدود 3 سانتی‌متر) با مواد انعطاف‌پذیر از قبیل پشم سنگ یا پلی‌استایرن یا یونولیت پر شود.

9. در خصوص وادارهای میانی و انتهایی در پایین باید به پلیت 0.3×20×20 سانتی‌متر (برای وادارهای دیوار 10 و 15 سانتی‌متری) یا 0.3×30×30 سانتی‌متر (برای وادارهای دیوار 20 سانتی‌متری) تماماً جوش داده شود که خود پلیت‌ها از قبل توسط حداقل دو رول‌بولت نمره 8 یا 10 به طول مهاری 10 سانتی‌متر به کف بولت شوند.

10. همچنین وادارهای میانی و انتهایی در بالا داخل یک ناودانی سقفی (اتصال کشویی وادار یا براکت) به طول 20 سانتی‌متر و جان 0.5 سانتی‌متر بیشتر از جان وادار قرار گیرد تا هنگام زلزله در بالا به‌صورت کشویی آزادانه حرکت کند و وادار به‌صورت طره عمل کنند. لازم به ذکر است خود اتصال کشویی هم مانند سایر وال‌پست‌های سقفی به زیر تیر توسط پیچ و رول‌پلاک متصل شده است (حداقل 2 پیچ و رول‌پلاک به طول مهاری 5 سانتیمتری) و الزامی به نصب پلیت در سقف و زیر تیر نیست.

11. در دیوارهای با ارتفاع بیش از 3.5 متر که باید از کلاف افقی H استفاده شود، کلاف افقی روی نبشی زیرسری جوش داده‌شده به وادار قرار می‌گیرد.

12. فاصله قائم میلگرد بستر از یکدیگر می‌بایست 40 سانتی‌متر (2 ر‌ج‌درمیان) و حداکثر 100 سانتی‌متر ‌(5 رج‌درمیان) باشد.

13. تعداد شاخه (3 متری) میلگرد بستر موردنظر هر طبقه (با فرض 3 ردیف) تقریباً معادل طول دیوارهای آن ضربدر سه‌سوم (3/3) خواهد بود (چون شاخه‌های میلگرد 3 متری است و 3 ردیف برای مسلح کردن دیوار لازم است).

14. میله‌های جانبی میلگرد بستر، برای پیوستگی بیشتر جهت انتقال تنش از یک قسمت به قسمت دیگر بایست به طول 30 سانتی‌متر یا 75 برابر قطر میلگرد بستر هم‌پوشانی (اورلپ) شود و در انتهای دیوار در سوراخ‌های لوبیایی بال وال‌پست خم 270 درجه شود یا توسط گیره و قلاب مناسب به وال‌پست متصل گردد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *