مستروالپست, والپست

مراحل اجرایی وال‌پست‌های منقطع

ابتدا قبل از هر فرآیندی نقشه‌بردار یا مهندس معمار با استفاده از دوربین نقشه‌برداری یا ریسمان بنایی راستای دیوارچینی را مشخص می‌کند تا مختصات دیوار پیاده شود سپس با استفاده از تراز لیزری راستای دیوار به ستون‌ها و تیرهای زیر سقف منتقل و با گچ صنعتی یا ماژیک علامت زده می‌شود تا راستای وال‌پست‌های منقطع به دست آید. توجه شود که در هنگام خرید وال‌پست منقطع کنترل کیفیت صورت گرفته باشد و خم داخل به داخل وال‌پست‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت نباشد. به‌طور مثال داخل یک وال‌پست 5/15 سانتی‌متر باشد و یک وال‌پست دیگری 16 سانتی‌متر باشد. این امر موجب عدم هم‌راستایی دیوار گشته و عملیات دیوارچینی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

در ادامه با مشخص شدن راستای وال پست منقطع شروع به تقسیم ارتفاع وال‌پست نموده و محل سوراخ‌های لوبیایی جان ناودانی را با ماژیک علامت زده و سپس شروع به سوراخ‌کاری کرده. همچنین برای هر وال‌پست حداقل سه پیچ باید نصب شود و عمق سوراخ‌کاری نهایتاً 7 سانتی‌متر باشد تا به مغز ستون و سازه اصلی آسیب وارد نشود و تخریب نگردد توجه شود که جهت نصب وال‌پست استفاده از میخ تفنگی ممنوع بوده و می‌بایست طبق پیوست ششم استاندارد 2800 از پیچ و رول‌پلاک مناسب استفاده شود.

توجه شود به طور میانگین حداقل به ازای هر متر ارتفاع یک عدد وال‌پست منقطع به طول 40 سانتی‌متر با لبه بال 5/7 سانتی‌متر و ورق ضخامت 2 میلی‌متر استفاده شود و در زیر سقف وال‌پست‌ها به فواصل 75 سانتی‌متر اجرا شود. همچنین جهت افزایش سرعت اجرا بهتر است از دریل آچارخور استفاده شود تا پیچ‌ها به‌طور مناسب سفت شوند. توجه شود که لایه یونولیت یا پشم سنگ حداقل ۳ سانتی‌متر می‌باشد که برحسب ارتفاع این میزان متغیر است.

همچنین جهت نصب و اتصال میلگرد بستر در بال وال‌پست‌های سوراخ‌های لوبیایی قرار گرفته تا اتصال مفصلی مناسبی تشکیل گردد. توجه شود به‌طور خلاصه نقش وال‌پست جداسازی دیوار از سازه جهت عدم انتقال نیرو بین سازه و دیوار هست و همچنین ایجاد اتصال مفصلی مناسب برای میلگرد بستر است و تا حدی موجب مهار دیوارمی‌شود. در حقیقت مهار دیوار در زلزله توسط میلگرد بستر می‌باشد که نقش مسلح کننده دیوار را دارد.

جهت اجرای وال‌پست‌های میانی توجه شود در هنگام خرید بدون ناشاقولی و پیچیدگی باشد. همچنین جهت نصب وال‌پست میانی به کمک ریسمان بنایی از وال‌پست‌های منقطع ریسمان می‌کشیم و لبه وال‌پست میانی باید هم‌راستا و مماس ریسمان باشد. لازم به ذکر است که اتصالات وال‌پست‌ها از سقف همگی باید به‌صورت کشویی بوده باشد و اتصال کف آن باید به‌صورت مفصلی و جوشی باشد. همچنین تمامی اتصالات وال‌پست باید از روکش ضدزنگ و یا سایر عایق‌ها مثل گالوانیزه استفاده شود تا در آینده دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نشود. لازم به ذکر است تمامی ورق‌های استفاده‌شده در مجموعه مستر وال‌پست از نوع ST37 بوده و از برند معتبر فولاد مبارکه اصفهان استفاده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *